Marina - Reisverslag uit Marina, Verenigde Staten van Bert Jaap - WaarBenJij.nu Marina - Reisverslag uit Marina, Verenigde Staten van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

Marina

Door: Bert Jaap

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

27 Juli 2014 | Verenigde Staten, Marina

Vanochtend na 8 uurtjes slapen rond de klok van 09.00 uur van het RV park in San Francisco vertrokken. We laten San Francisco achter ons…althans dat is de bedoeling. Zoals we gisteren al schreven is er vandaag de Marathon van San Francisco die gedeeltelijk over de route gaat die wij rijden om SF te verlaten. Ook blijken de San Francisco 49-ers een thuiswedstrijd te hebben dus extra drukte op de wegen. Na wat langzaam rijden viel het uiteindelijk toch mee. Het enige was eigenlijk wat vertraging rondom de Golden Gate Bridge. Stad in was het vele malen drukker en stond het tot de buitenwijken redelijk vast.

Na zo’n 45 minuten waren we helemaal uit SF en doken we de Highway 1 op. Deze highway doet zijn naam geen eer aan want het is een prachtige twee B weg die ons langs de kust voert. Onze eerste stop zou zijn op een KOA camping zoals we gisteren via de whatts-app afgesproken hadden met de buurtjes Meijer. De bedoeling was rond de klok van 11.00 uur. Even voor 11.00 uur slaan we linksaf de weg naar de camping op. Voor ons rijdt een “Cruise America” camper. We weten dat de Meijertjes ook via Cruise America hebben gehuurd en qua tijdstip zouden ze het zomaar kunnen zijn….sterker nog… ze rijden voor ons. Wat een timing. Eigenlijk ook weer niet heel erg vreemd want zowel zij als wij zijn mensen van de klok en afspraken. Na een hartelijke begroeting van weerszijden besluiten we samen te gaan lunchen. Deze KOA camping (Santa Cruz Costa Noa) heeft een voortreffelijk restaurant. We genieten de lunch binnen aangezien het wat waait en het met 21 graden niet echt weer is om buiten te dineren. Normaal natuurlijk wel maar hier zijn we inmiddels warmer gewend. We krijgen van een vriendelijke dame de ronde tafel aangewezen om aan te zitten. Ronde tafels zijn wat mij betreft favoriet daar waar het gaat om ontbijten, lunchen, dineren of gewoon gezellig borrelen. Het geeft meer interactie (maar goed dat is wat ik vind). De lunch is erg goed en we betalen met ons zessen incl. stevige fooi $100. Omgerekend eten we voor 12,33 euro per persoon incl. water, appelsap (2x) en meerdere kannen thee. Rosa wil vanavond graag een kampvuurtje maken. Armijn vindt het goed als voorwaarde dat wij ook blijven. Het spontaan ontstane idee valt goed maar we moeten helaas afhaken aangezien we een reservering hebben lopen in Marina. Hier staan we op een camping die al betaald is a $ 85,=. Dit is ons net iets te veel van het goede aangezien we NIET meer kosteloos kunnen annuleren. We drinken bij de Meijertjes nog wat fris en praten wat na over onze en hun belevenissen. Dat scheelt straks in NL weer en kunnen we gelijk verder met de waan van de dag :-). Het blijft bijzonder om elkaar aan de andere zijde van de wereld te ontmoeten (ondanks dat we wisten dat die kans erg groot zou zijn). Uiteindelijk vertrekken we en gaan we er vanuit dat Rosa haar kampvuurtje wel zal krijgen.

Vervolgens zetten we koers naar het plaatsje Marina wat zo’n anderhalf uur verder ligt. Een mooie route langs de kustlijn ligt in het verschiet. Op een afstand van 30 kilometer stagneert het verkeer dermate dat we file moeten rijden. Dit houdt uiteindelijk aan tot 6 kilometer voor onze eindbestemming van de dag. Aangezien we het file rijden beu zijn stoppen we bij Moss Landing. Dit is een kleine havenplaats waar het goed walvissen spotten is. De Meijertjes hadden hun geluk hier ook met succes beproefd dus hier een parkeerplaats opgezocht en naar de kustlijn gelopen. Dit blijkt de moeite waard en nadat we op een golfbreker zijn geklommen zien we na enige tijd minimaal twee walvissen. In 2011 zagen we ze al in Canada en nu dus weer. Wat een machtige grote zoogdieren. Blijft toch heel bijzonder. Verder zien we grote aantallen pelikanen, zeehonden en zeeotters en natuurlijk de zeemeeuwen niet te vergeten.
Na dit bezoek aan de kust rijden we verder en lost de file zoals geschreven net voor onze eindbestemming op. We overnachten op RV Park Marina Dunes. En inderdaad we staan vlakbij de duinen en helaas ook vlakbij een snelweg. De temperatuur is behoorlijk anders dan dat we de laatste weken gewend zijn.

Het koelt hier stevig af en Joran en ik bouwen nog een kampvuurtje om moeders warm te houden (die het de hele dag al ietwat koud heeft, niks meer gewend door al dat stralende weer....). Na een snel diner doen we de dagelijkse zaken en gaat Joran douchen. Ook Marja gaat na de afwas douchen en ik houd mij bezig met de camper. Ik controleer iedere dag het oliepeil en lopen een aantal zaken na. Voordat Marja terug komt spelen Joran en ik een partijtje schaken. Na 2 domme zetten mijnerzijds gaat deze partij voor mij als een kaars uit tot groot genoegen van Wolters junior. Voordat ik zo ga slapen bezoek ook ik de douches nog even en vertrekken we mogen voor een tweedaags bezoek naar Pismo beach. Hier staat op het programma: niets doen en lekker genieten van de zon, zee en het strand. Eigenlijk wilde we morgen de 17 miles drive nog rijden, maar gezien de tegenstrijdige verhalen, het oponthoud qua tijd en de mooi uitzichten die we toch wel zullen krijgen omdat we langs de kust gaan rijden skippen we deze.

• 28 Juli 2014 - 10:59

Mama En Papa.:

Zoals altijd weer interessant.Leuk,dat jullie de buren ontmoetten.Ga door met genieten.Liefs,