Bryce Canyon - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van Bert Jaap - WaarBenJij.nu Bryce Canyon - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

Bryce Canyon

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

17 Juli 2014 | Verenigde Staten, Bryce Canyon City

Vannacht om 04.00 uur werden we bruut gewekt door het “geschreeuw” van één of meerdere prairiehonden. Een snelle blik uit het “slaapkamerraam” leverde nog net een blik op de hard weg rennende beestjes op. Gelukkig sliepen we allemaal snel weer en stonden we ’s ochtends fris en fruitig weer klaar voor vertrek naar Bryce Canyon.
De route leek zo mooi…een korte route, echter we hadden een aantal malen “road work”, dus dat heeft ons alles bij elkaar ongeveer 45 minuten tijd gekost, maar ach….we hebben vakantie. Onderweg zagen we ook nog een reddingsactie. Reddingswerkers, een politieagent in burger in een vet coole onopvallende auto (Chevvy Corvette met genoeg pk’s under the hood) met strak weggewerkte zwaailampen en meerdere andere personen waren druk in de weer nabij een bergpartij. Het is ons onbekend gebleven wat daar is gebeurd.

Al rijdende op de route naar Bryce kwamen we eerst een wolf tegen die door de berm sloop en we reden door de Red Canyon. Nou deze was echt red. Rode rotspartijen aan beide zijden van de weg, voor ons en achter ons omgeven door rode rotsen. Indrukwekkend om te zien en mooi om op een foto vast te leggen. Jammer dat een foto nooit het precieze plaatje dat je ervaart weer kan geven.

Eenmaal in Bryce Canyon aangekomen hebben we eerst de camper een plek gegeven. Daarna even in de schaduw op de bijbehorende picknicktafel geluncht en vervolgens zijn we naar de shuttlebus gelopen.

Met de shuttlebus (Bryce Amphitheater route) zijn we eerst naar het Visitorscenter gereden. Daar hebben we de nodige informatie over het park opgehaald en hebben we wat inkopen gedaan. Voor Joran een mooie bandana met vissenmotief en voor mij een zonneklep. Het bijzondere aan de bandana en de zonneklep is dat ze “magic cooling crystals” bevatten. Het enige dat je hoeft te doen is de bandana en de zonneklep in water te leggen en ze daarna op te zetten. Door de gel die er in zit blijven ze uren koel. En inderdaad…..het werkt. Joran vond het al snel te koud en zei dat hij er hoofdpijn van kreeg….dus de oplossing gevonden….een nekbandje (ook lekker fris).

Daarna hebben we de shuttlebus weer genomen en zijn we verder het park in gereden. We zijn uitgestapt bij Bryce Point (het meest zuidelijke gelegen busstation). Bryce Point ligt 2539m hoog en geeft een prachtig zicht over de Bryce Canyon. Van Bryce Canyon zeggen ze ook wel: “als ergens de geschiedenis in steen zichtbaar is, is het wel in Bryce Canyon National Park”. Je ziet hier namelijk massieve rotsformaties en gesteentelagen die meer dan 60 miljoen jaar geschiedenis onthullen. Je vindt er door erosie gevormde muren en torens in uiteenlopende kleurschakeringen. Het meest bijzonder zijn de hoodoos (smalle rotspilaren) en daar hebben we er vandaag al een groot aantal van gezien.

Vanaf Bryce point zijn we met de shuttlebus naar Inspiration point gegaan. Het woord inspiratie zegt al genoeg volgens mij. Vanaf Inspiration point hebben we een wandeling via de rim gemaakt naar Sunset point zodat we continue een goed zicht hadden op de Canyon. Ook hier hebben we vele foto’s genomen….en hebben we een stukje off-road gelopen aangezien Joran een klein opgedroogd riviertje zag. Het gevolg was dat we allemaal hele rare stekelbolletjes in onze sokken en schoenveters hadden zitten. Who cares…..even op een bankjes zitten, van het mooie uitzicht genieten en ondertussen de balletjes uit je sokken en schoenveters plukken.

Bij Sunset point hebben we de shuttlebus weer gepakt en zijn we weer naar de campground gereden. Hier hebben we gekloofd hout gekocht zodat er vanavond een vuurtje gestookt kan worden. Zelf kloven is deze vakantie uit den boze…..hier willen we geen ongelukken…..(eigenlijk nergens natuurlijk). Vanmiddag heeft Joran al even proefgedraaid en zijn eigen vuurtje gemaakt. Er is hars en wat sprokkelhout gezocht voor vanavond, dus dat komt vast goed.

Daarna was het tijd om even te zwemmen. BJ en Joran zijn gaan zwemmen en ik heb me bezig gehouden met de maaltijd voor vanavond. Niet te moeilijk, wat kalkoenfilet en buritos……

Morgen gaan we de zuidelijke RIM road rijden en zullen we meerdere point of interest aan gaan doen. We gaan het weer beleven! We vermaken ons nog altijd prima!

• 19 Juli 2014 - 00:26

Mama En Papa.:

We genieten erg van jullie mooie verhalen.De foto van de cowgirl is erg mooi.Liefs.

• 19 Juli 2014 - 05:21

Patricia:

Wat leuk om dit allemaal weer te lezen.
    Wij vonden de Bryce Canyon ook zo mooiiiiii.
    En hebben Jullie de vele prairie dogs gezien.?

• 19 Juli 2014 - 20:28

Jacques:

leuk verhaal weer, groetjes aan the boys en veel plezier.