San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Bert Jaap - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Marja en Bert Jaap

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

25 Juli 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Om 09.15 uur zijn we richting de Lankspur Ferry gelopen (ongeveer 10 a 15 minuten vanaf het RV park). Deze Ferry zou ons naar de haven brengen van het centrum van SF. De Ferry vertrok om 10.10 uur en om 10.40 uur kwamen we aan op de bestemming. Onderweg hebben we prachtig zicht gehad op de Golden Gate bridge en de De San Quentin State Prison (gevangenis). We zagen de gevangen toen we er langs kwamen sporten in hun oranje broeken op de binnenplaats (die oranje broeken hadden ze vast speciaal voor ons gedaan :-)).
Deze gevangenis is gebouwd door de gevangenen zelf, zo sliepen ze 's nachts op de 'bajesboot' de Waban en bouwden ze overdag. Tevens bevinden in Californië de enige dodencellen en gaskamer zich hier, de laatste wordt sinds 1994 niet meer gebruikt, veroordeelden worden louter nog geëxecuteerd door middel van de dodelijke injectie. Momenteel wil de staat de gevangenis afbreken om er woonwijken en winkelcentra op te bouwen.

Onderweg was er zelfs een dolfijn die ons gedag kwam zeggen. Helaas konden we die niet op de foto vastleggen.

Toen we in het Ferry Building waren hebben we een dagkaart gekocht voor alle bussen, trams, metro's enz in SF. We wilden namelijk gewoon overal naar toe kunnen als we dat wilden.

Eerst zijn we met de ouderwetse Cabel Car naar Chinatown gereden. Nu hebben we niet zulke beste ervaringen met Chinatown ( in Vancouver 2011 zagen we voornamelijk zwevers, drugsoverlast en prostitutie). maar aangezien het ons aangeraden werd (bedankt Patricia :-) ) zijn we hier toch naar toe gegaan. Het bleek de moeite waard. Alles is er inderdaad chinees. Erg leuk om te zien en de sfeer te proeven. Het andere proeven hebben we in de Italiaanse wijk er achter gedaan. In Chinatown vond ik (BJ) de restaurants nou niet echt de meest schone.

Een lunch van pasta genoten in een prima bistro. Bleek later ook erg goed te boek te staan bij Tripadvisor en ook de Burgervader van San Francisco liet tijdens zijn inauguratie de catering aan dit bistrootje over.
Na deze lunch op zoek gegaan naar Pier 39. We zijn redelijk bedreven in het uitvogelen van het openbaar vervoer in een grote (buitenlandse) stad maar hier viel het behoorlijk tegen.

Uiteindelijk met een de tram bij Pier 39 aangekomen. Ook wel Fishermans Warf genoemd. Een gemoedelijke drukte was het daar. Met meer dan 300 eetgelegenheden en winkeltjes een leuke pier. Druk bezocht was het restaurant "Bubba Shrimps Company & Co". Bubba is bekend geworden door de film "Forrest Gump" Forrest wordt gespeeld door Tom Hanks. Hij wordt vrienden met Bubba en samen gaan ze in de garnalenvisserij. Mooie film mocht je deze nog niet gezien hebben. Hier heeft de restaurantketen zich vervolgens door laten inspireren. Mensen staan tot buiten het restaurant te wachten om een plaatsje te bemachtigen. Uiteraard hebben wij de zeeleeuwen die naast Pier 39 op een aantal vlotten liggen bekeken. Ze schreeuwen wat af en stinken behoorlijk. Op een drukke dag kunnen er wel 1200 zeeleeuwen liggen. In 1e instantie wilde de gemeente van deze stinkende schreeuwers af maar nu zijn ze sinds jaar en dag grote favoriet bij de toerist en heel herkenbaar voor San Francisco net als Lomard(street) waar onze volgende stop zou zijn. Wat een compleet gekkenhuis om daar te komen. Iedereen wil er vanaf de kust zijde met de cable car naar toe zo ook wij. Aangekomen bij het station zagen we dat we zeker een uur moesten wachten. Ons niet gezien en zelf omhoog gelopen naar Lombard. Nou dat was toch zeker wel een pittige (zeer steile) wandeling. Op Lombard was het druk. Iedereen met een auto wil er dan ook langs. Lombard is de straat met 5 de haarspeldbochten die de meesten van ons kennen vanuit diverse films. Feitelijk is het een straatje van niets. Hier de nodige plaatjes geschoten en na lang wachten op een andere tram (ja nu wel want we waren best moe van het lopen) ons af laten zetten op het Union Square. Hier bevinden zich de duurdere kleding en sieraden winkels. Marja kon het niet laten en heeft voor zichzelf een leuke tas en accessoires gekocht.

Aangezien het alweer 17.00 uur was een eetgelegenheid gezocht want de maagjes begonnen weer te rammelen. Bij de Port van San Francisco een te duur restaurant ingedoken. Het eten was goed echter voor een snelle hap wat aan de prijzige kant. Om 20.10 uur de terugreis met de ferry weer aangevangen. Aan de andere kant nog 15 minuutjes lopen en daar stond onze camper alweer te wachten.

Ik kan wel zeggen dat we alle drie helemaal af zijn. Het was een mooie dag met mooi weer (voor begrippen hier erg warm). We hebben veel gezien en gedaan. Morgen gaan we weer nog een keer en dan staat een bezoek aan Alcatraz op het programma.