dagje Italie - Reisverslag uit Oberdrauburg, Oostenrijk van Bert Jaap - WaarBenJij.nu dagje Italie - Reisverslag uit Oberdrauburg, Oostenrijk van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

dagje Italie

Door: bjmejb

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

30 Juli 2010 | Oostenrijk, Oberdrauburg

Vandaag beste vrienden zijn we na een regenachtige nacht en dito ochtend getogen naar Italië.

De bedoeling was in 1e instantie een zilvermijn in Oostenrijk te bezoeken, maar dat was 180 km rijden en Bertje is natuurlijk niet gek.
In deze heuvelachtige omgeving betekent dat zo'n 3 uur rijden.
Nee, uitwijken naar een kasteel in Italië dat leek ons wel wat. Dit was slechts (?) 110 km vanaf de camping. Hierop opgetogen de neus van de Skoda richting Italië gezet.
Na een lange twee uur eindelijk aangekomen op de plaats van bestemming.
En zoals het de Italianen betaamt werd er siësta gehouden en wel tussen 12.00 en 14.00 uur. Aangezien wij inmiddels honger hadden hebben we een plaatselijke toko aangedaan (deze was wel open want als de Italiaantjes niet slapen dan zijn ze aan het eten).

Marja bestelde een bord met kaas, spek en worst (Brettjauser) en ik een drie spiegeleieren en kartoffelen. Voor Joran een plaatselijke pannenkoek met Himbeeren. Heerlijk en we waren weer helemaal tonnetje rond.

Dit lekkers koste ook weer bijna niets. Bovenstaande, twee thee, een koffie, een appelsap en een 1/2 liter aqua werd samen 27,10 euro.

Inmiddels was het 14.10 uur en hierop zijn we naar het Castel Taufres gegaan in het skioord Campo Tures.

Aldaar gekozen voor de duist gesproken rondleiding (ja je moet toch wat). Geluk bij een ongeluk was dat de groep duist sprekende toeristen maar klein was dit tegenover de veel grotere groep Italianen. Met de kleine groep mee gegaan en onder leiding van "prinses Lisa" het kasteel bekeken.

Lisa wist ons over dit kasteel, waarin de jaren zestig nog plaatselijke bewoners hebben gewoond, het volgende te vertellen:

Het imposante middeleeuwse kasteelcomplex is als monument van grote historische betekenis. Het voormalige stamslot van de Heren van Taufers kwam in 1977 in het bezit van het Zuid-Tiroolse Kasteleninstituut. In de 15e en 16e eeuw werd het kasteel verbouwd tot een ruim woonkasteel. De volledig gemeubileerde, zeer goed bewaard gebleven burcht is een van de grootste en mooiste kastelen in heel Oostenrijks en Italiaans Tirol. Het biedt onderdak aan een bezienswaardige verzameling van interieur- en kunstobjecten uit verschillende tijdperken van de 12e t/m de vroege 17e eeuw. In 2/3 van de 64 vertrekken zijn lambriseringen aangebracht. De in de kasteelkapel aangebrachte fresco’s van Friedrich Pacher zijn bijzonder waardevol.

Joran mocht als figurant o.a. op een folter attribuut plaatsnemen en als goedmakertje mocht hij een echte ridderhelm dragen, een zwaard en een knots aan de groep laten zien.
Onder applaus leverde Joran dit alles weer in bij Lisa.

In Italië was het overigens prachtig weer. Zo'n 21 graden. Onderweg zagen we op 1000 meter nog eeuwige sneeuw (?). Dit vonden we wel vreemd. Lisa wist tijdens de rondleiding te vertellen dat in dit Italiaanse deel van Tirol het ook al; 2 dagen slecht weer was geweest en dat het afgelopen nacht stevig had gesneeuwd.

Via een tocht door / langs de Dolomieten waren we omstreeks 18.30 terug op de camping die weer mooi was opgedroogd. Nog niet echt warm met 19 graden maar lekker genoeg om buiten te zitten. Hier een kleine salade gemaakt en een borrel genomen. Joran is na het avondeten gaan spelen met vriendjes.

De camping is momenteel lang niet vol. Vooral veel Nederlanders zijn gisteren of vandaag vertrokken wegens het slechte weer. Morgen wordt het trouwens gewoon weer ergens tussen de 24 en 28 graden.

M.u.v van onze Duitse buren is het rustig op de camping. Onze buurman schreeuwt met enige regelmaat zijn kroost in het gareel.

Dit begint al om een uurtje of zeven in de ochtend en eindigt niet eerder dan een uur of acht als de kids weer in bed zijn geschreeuwd.

Joran straks nog even onder de douche door trekken en dan gaan deze papa en mama nog een borrel doen en een boekje lezen of misschien wel net als gisterenavond op de lap-top uitzending gemist kijken van het een of ander. De gratis Wi-Fi internet verbinding is namelijk erg goed en snel.

Morgen gaan we weer aan onze kleur werken.

Voor nu arrivederci.

BJ, Marja & ridder Joran

• 30 Juli 2010 - 20:06

Dik En Claudia:

Nou, we zijn weer thuis. Toch maar even jullie weblog bekeken en hebben eigenlijk al wel weer heimwee, al zijn we natuurlijk precies op tijd vertrokken. We hebben een hoop mooie foto's en die gaan we nog wel effe uitwisselen. Dik moet trouwens wel ernstig afkicken van de 0,5 liters bier.

Gruss gott!