Vancouver dag 1 - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bert Jaap - WaarBenJij.nu Vancouver dag 1 - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

Vancouver dag 1

Door: BJ

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

01 Augustus 2011 | Canada, Ottawa

Een nieuwe dag van de maand en een nieuwe dag onderweg richting Vancouver.

Vanochtend wederom op tijd op gestaan. Joran sliep voor de verandering een keer uit maar oma D had praktisch de hele dag liggen spoken. Reden: ze ging een nacht bij Joran slapen op het bovengedeelte en dat ligt wat harder, dus de hele nacht draaien en vandaag zo stijf als een plank.

Door het spoken hadden Marja en ik ook niet geweldig geslapen. Enfin de ochtend de gebruikelijke rituelen gedaan en vertrokken via Hihgway 1 West richting Vancouver. Afstand: zo’n 175 km.

Op de camping die we hadden verlaten hadden we een aantal folders mee genomen waaronder eentje van Burnaby Cariboo RV Park Inc. Burnaby . Dit is een RV Park in een voorstad/wijk van Vancouver met goede (openbare) verbindingen downtown.

Onderweg bij het plaatsje Abbotsford de Highway verlaten en een Wall Mart opgezocht. Even vragen aan een local en binnen 5 minuten stonden we geparkeerd bij de Wall Mart. Er moesten hoog nodig boodschappen komen en dan is de Wall Mart een goede keuze. En passant bij de inpandige gele M twee koffie en een thee “to go” meegenomen. Oma D en ik hebben de kleine koffie genomen want anders hoef je de rest van de vakantie niet weer. Klein is hier voor NL begrippen tegen Large aan. De thee van Marja was net zo fors.

Voordat we de Wall Mart bezochten had ik via een muntjes telefoon (ja ze bestaan nog) gebeld met bovengenoemd RV Park en gevraagd of ze een plaats voor onze 29.53 feet lange camper hadden en dan ook nog eens voor 2 nachten en een volledige Hook-up (stroom, afvoer black/grey water en aansluiting vers water). We waren meer dan welkom. Begrijpelijk want het kost hier 130 CAD (Canadese dollar voor 2 nachten) zo’n 97 eurootjes.

Achteraf een goede beslissing want het staat hier helemaal vol en dat heeft nog alles te maken met BC day.
Na de stop bij de Wall Mart in 1 x doorgereden naar de camping / trailerpark. Het ziet er hier keurig uit en de ontvangst was weer als vanouds: “zeer vriendelijk en gastvrij”.

Onze plaats is nr 81. Dit is een nette geasfalteerde plaats gescheiden door coniferen en voorzien van een pick-nickbank. In de directe omgeving staan 5 gelijke RV’s zoals wij rijden (Canadream.com).
Ook een aantal van Cruise Canada.com camper en een aantal van GO West RV. Allemaal verhuur bedrijven die wij tijdens onze voorbereidingen zijn tegen gekomen.

Tegenover ons staat echter een heel ander type camper. Niet normaal meer. De Connexion en de Arriva zouden er jaloers op zijn. Meerdere slide outs. Schotelantenne, een giga LCD scherm in de bus en wat al niet meer.
Echt heel erg mooi en verder super onhandig in NL maar in een land als Canada een uitkomst.

Na een korte lunch in de camper zijn we in de richting van het station van de Sky Line gelopen (10 minuutjes).

Een dagkaart voor ons allen gekocht (tot. 32 CAD) en down town Vancouver in gegaan.
Een prima rit van 25 minuutjes en met slechts 1 overstapje op station “Broadway”.
Vanaf station Granville zijn we vervolgens naar de Vancouver Look Out gewandeld (www.vancouverlookout.com ).

Hier hebben we kaartjes gekocht en zijn we 50 verdiepingen omhoog gegaan.
Prachtig……………op deze etage heb je een 360 graden uitzicht over Vancouver en omgeving.
Dit was zeer zeker de moeite waard.

Hierna naar de meest gefotografeerde klok ter wereld gegaan. Deze staat op de kruising Water en Cambie Str. Deze Steam Clock wordt aangedreven door het stedelijk STOOMnet en speelt ieder uur een deuntje middels stoomfluiten.
Leuk om te zien en dat vonden er meer vandaag.
Met een bak koffie van de wereld beroemde keten “Star Bucks” hebben we dit allemaal aanschouwd.

Op naar China Town was de volgende attractie. En een attractie dat werd het. Wat een oude aftandse zooi is het daar. Een zeer hoog percentage dealer, gebruikers en de daarbij horende ellende.
Openlijk dealen op straat en niemand kijkt er van op.
Her en der lopen de grote getallen zwervers met winkelwagentjes vol plastic en blikjes…..
Amsterdam is er niets bij. Wat een hoop ellende op de vierkante meter. Tijdens de Olympische Spelen werden ze het centrum uitgejaagd en nu zijn ze weer terug.
De wereld heeft uiteraard alleen maar de mooie kant van Vancouver gezien maar wij zien nu ook de andere kant van de spreekwoordelijke medaille.
Chinatown hebben we na een kort bezoek aan het Dr Sun Yat Garden snel weer verlaten en met de bus zijn we weer down town getrokken.

Inmiddels was het 17.00 uur en werden we hongerig. Aangezien we geen geschikt restaurant konden vinden hebben we een snelle hap gedaan en zijn we retour camping gegaan alwaar we nog een uurtje hebben gezwommen.
Al met al weer een lange dag met de nodige indrukken.
Vancouver laat zich moeilijk beschrijven….. je moet hier echt zijn om het te voelen, zien en ruiken.

Morgen staat Vancouver wederom op het programma. Onder andere een tocht naar en door het Stanley Park.

Ik maak voor Marja en mijzelf nog een bacootje en we sturen oma D. vroeg naar bed.
Joran slaapt al. Ik moet zeggen dat hij zich zeer goed houdt want hij heeft vandaag veel gelopen en we horen hem amper.

Tot de volgende x.