zondag 31 juli 2011 - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bert Jaap - WaarBenJij.nu zondag 31 juli 2011 - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

zondag 31 juli 2011

Door: Marja / BJ

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

31 Juli 2011 | Canada, Ottawa

Jullie kennen het nummer allemaal wel “zachtjes tikt de regen tegen het zolderraam”. Nou, na een warme zaterdag werd deze wreed verstoort door een zeer regenachtige nacht. Het tikken van de regen tegen het dak van de camper klinkt er gezellig, maar als je dan niet kan slapen is dat vervelend. Gelukkig hebben we allemaal uiteindelijk een beetje uitgeslapen. Joran was om half 9 wakker en heeft tot 10 uur in zijn bed liggen “Ninnen” (spelen op zijn Nintendo DS) zoals hij het tegenwoordig noemt.

Toen zijn we snel opgestaan want Joran wilde het pannenkoekenontbijt natuurlijk niet missen. Dus gewapend met bestek en borden zijn we (BJ, Joran en ik) naar de receptie gelopen. Aangezien het nog steeds een beetje regende waren we benieuwd of het allemaal wel door zou gaan. Nou eenmaal bij de receptie aangekomen zagen we al drie mannen achter een hele grote bakplaat staan om pancakes en worstjes te maken. We hebben heerlijk ontbeten. BJ en ik hebben pancakes met zwarte bessen gegeten en Joran at zijn pancakes naturel met stroop. Toen we de pancakes op hadden hebben we er een paar voor Oma D. meegenomen en zijn we weer richting de camper gegaan.

Aangezien het nog steeds niet droog was is BJ zijn bed weer in gedoken, Joran weer gaan “Ninnen” en zijn oma D. en ik gaan lezen. Ik zat zo in het boek van Karin Slaughter (titel: Gevallen) dat ik eigenlijk geen zin had om te stoppen met lezen. Maar ja…ik vind het ook maar niets dat Joran de hele tijd op zijn DS zit, dus dat werd “mens erger je nieten”, woordzoekers voor 6-7 jarigen, werken in het piraten raadsel boek enz.

Tegen 14.30 uur werd het eindelijk droog en zijn we even naar de receptie gelopen. Nou veel was er niet te zien, behalve weer een enorme goederentrein die voorbij raasde. Voor Joran helemaal geweldig natuurlijk maar wij hadden ons iets anders voorgesteld van deze rustdag. Op zich deed de rustdag zijn naam wel eer aan, maar ja…..
Om nu een hele rustdag te beschrijven gaat me wat te ver, want zo interessant is dat niet allemaal (veel snoepen, vuurtje stoken, enz.). Dus….op naar morgen!

O ja, Joran heeft het veel over zijn beste vriend Daan. Hij heeft uit zichzelf een brief naar hem geschreven en dat is wel heel bijzonder want wij hebben hem nog nooit een woord zien schrijven…. Een deel van de tekst zal ik even delen: “Livu Daan, jamur dat ju r niet bent. Jammer wij dat je er niet was lol gaan beleven. Goetjes Joran.” En nu moet de brief natuurlijk zo snel mogelijk op de post. Nou we gaan vandaag wat proberen met @mail, maar daar zitten we al een paar dagen zonder, dus wie weet…..

Achter ons staat een zeer vriendelijke Canadees met zijn gezin. Hij bood mij (BJ) ongevraagd een hele doos hout aan om lekker mee te stoken. Ook leverde hij mij een bijl om het hout te kloven. “Gooi hem als je er mee klaar bent maar onder de trailer”. Echt ..de mensen zijn hier heel erg vriendelijk.
Ondanks dat het erg druk is op de camping is het er qua geluid erg rustig. De verplichte rust tijd die tussen 23.00 en 08.00 uur geldt wordt probleemloos door ieder gast opgevolgd.
Marja omschreef al eerder dat de manier van kamperen hier heel anders is dan in NL.
Ik blijf mij dan ook verbazen. Een gemiddelde plaats met Canadezen ziet er als volgt uit: Twee gezinnen met een paar kids, twee campers of een combinatie van campers en Pick Ups. Uit deze voertuigen komt vervolgens van alles te weten:
-Meerder koelboxen (type koelkast)
-1 of 2 BBQ’s (en dan van het formaat “huge”)
-Allerlei jerry-cans gevuld met water, limonade, sinaasappelsap etc etc…
-Tenten alsmede een grote boogtent om onder te zitten
-Meerdere gasflessen en flesjes
-Hout en bijlen
en heel veel eten.
En dan wordt alles ook uitgeladen en het blijft staan tot dat ze weer weg gaan.

Zoals wij alles netjes opbergen in de auto of caravan wordt er hier alles gewoon in gedonderd en rijden maar. Niks geen netje over de bagage.

We zijn nu aan de koffie, thee en Budweiser. Ik laat het kampvuur uitgaan en dan wordt de douche bezocht en gaan we op tijd slapen.

Tot de volgende update,

BJ, Marja, Joran en oma D.

• 01 Augustus 2011 - 08:21

Froukje:

Henk en Chris heeft inmiddels vakantie gekregen. John en ik moeten deze week nog! Wat prachtig de omgeving in Canada. De temp. is hier nu 22 graden en de komende paar dagen hoger. Maar jammer het hollandse weer is maar voor een paar dagen van hoge temp. opa en oma Dermois zijn op vakantie in Anne en Sietske hun huis en Anne en Siets liggen op het strand in Italie, zalig!
    Alles goed hier en we gaan jullie verder volgen. doei Froukje Dermois

• 01 Augustus 2011 - 16:19

Reint Hofkamp:

Wat doen wij toch moeilijk met onze Nederlandsche Taal. Als iedereen zo schreff als Joran werd het allemaal een stuk gemakkelijker. Want je kunt guwoon lese wat r staat alsje krom sgrijvt. Tot de volgunde x.