Van Alberta naar BC - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bert Jaap - WaarBenJij.nu Van Alberta naar BC - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

Van Alberta naar BC

Door: Bert Jaap

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

30 Juni 2011 | Canada, Ottawa

De ochtend begon voor ons redelijk op tijd. Joran was zo rond zes uur wakker en wij zijn dan ook maar een uurtje later opgestaan.

Oma klaagde over het feit dat ze het koud had gehad. Dit zou best kunnen want ik had de dakluikjes en een aantal ramen opgezet voor de nodige frisse lucht.
En 's-nachts koelt het momenteel af naar een graadje of 5.

Boven de Rocky Mountains hing een klein zonnetje die de toppen met daarop de eeuwige sneeuw mooi bescheen. Zo wil je iedere dag wel wakker worden.

Na het ontbijt, het afvullen van Grey en Blackwater, het bijvullen van fris water en de nodige huishoudelijke klusjes de reis aangevangen.

Een dikke 300 km stond op het programma en dat zijn toch behoorlijke afstanden waar een gemiddelde snelheid geldt van 90 km/p.u. Ook bergje op en af bevordert de gemiddelde snelheid niet.

Na een dikke 100 km hebben we de provincie Alberta verruilt voor British Columbia. In deze provincie zullen we het grootste gedeelte van onze reis doorbrengen.

Onderweg prachtige uitzichten over meren, rivieren, bergen en andere woestenij.
De meren en rivieren zijn hier van het type: azuurblauw of extreem helder.

Het hoogste punt vandaag was 1330 meter.

Je rijdt de hele dag door de natuur en alles gaat hier rustig aan. Heerlijk.....geen verkeer dat haast heeft.

De benzinemeter gaf nog een half volle tank aan dus lekker toeren tot dat ik in de gaten kreeg dat in naar de verkeerde meter aan het staren was.
Crap...nog minder dan 1/4 van de tank was nog voorhanden en dat is niet veel met zo'n bijna 10 meter lange slurpende V8 in het vooronder.

Je zou verwachten dat hier wel om de haverklap getankt kan worden echter niets is minder waar.
Marja heeft het niet op dit soort verrassingen. Gelukkig voor haar doemde na zo'n 60 km een tankstation op.
Even aftanken was er niet bij. Er ging ruim 150 liter van het goedje in. Kosten: 172 CAD.

Wat gebeurde er verder vandaag:

Wildlife:

Beren: 0
Mouse: 0
Steenbokken:0
ander wild: 0

Wel gespot: chipmunks en roadkills

Joran kwam vandaag enorm aan zijn trekken. Onderweg twee stops gemaakt over het wel en wee van de Railways van British Columbia en aan het eind van de dag een treinenmuseum in Revelstoke BC bezocht.
Het transport middels treinen is hier nog steeds een belangrijke bron van inkomsten.

Ook de grote Freightliner trucks en de Macks reizen de hele dag door met van alles en nog wat. We kennen deze trucks allemaal wel van film en en tv maar als je dan wordt ingehaald door zo'n truck dan is dat best indrukwekkend. Niet alleen groot maar vaak ook nog eens heel erg mooi.

Revelstoke is voor vandaag onze eind bestemming.

Even buiten Revelstoke een RV friendly campingplace opgezocht en gevonden. Wederom werden we erg gastvrij ontvangen. De gastvrijheid van de Canadezen is zeer plezierig. Bijna alles is mogelijk en ze helpen je daar waar mogelijk.

De camping ligt direct naast Highway 1 dus momenteel is het nog best rumoerig.

Op de camping een pakket hout gekocht voor de kampvuurtjes die bijna overal worden toegestaan en dan wel worden aangemoedigd. Bijna alle campings verkopen zelf gekloofd hout en bieden op de standplaatsen een "firepit" aan

Rond de klok van zessen in Revelstoke "downtown" een
eetgelegenheid opgezocht. De keuze viel op 'the Last Drop" mede op aanraden van de camping-bazin.

Na het diner wat prima was de camper weer ingerold en richting de camping gereden.

Joran ligt op bed en oma gaat er ook zo in. Ze heeft de laatste twee dagen wat last van de jetlag en het omschakelen in vakantie-modus. Van dit laatste hebben Marja en ik totaal geen last.

het is nu even na negen. Het wordt langzaam aan donker en je ruikt op de camping weer de geur van kleine kampvuurtjes.

Morgen gaan Joran en ik lekker stoken. Vandaag kwam het er even niet meer van.

Morgen een druk programma met relatief weinig kilometers.

Marja leest in haar boek. Ik tik dit stukje af en neem een bacootje.

Voor bier en wijn moeten we nog naar de liquor-store. De 2 liter fles Bacardi volstaat nog wel even (met dank aan "see buy fly")

groeten vanuit een natuurschoon overgoten Canada.

BJ, Marja, Joran & en Oma D.

@Reint: WIFI is hier inderdaad geen probleem en wordt kosteloos aangeboden.

• 29 Juli 2011 - 12:05

Rolien:

Hallo BJ, Marja, Joran & Oma D.

Wat heerlijk dat jullie zo genieten van jullie vakantie. Leuk om de verhalen te lezen.

Natuurlijk zitten we op foto's te wachten.

Veel plezier nog daar in Canada.
    Groet
    Rolien

• 29 Juli 2011 - 12:26

Mama En Papa W.:

Geen beren gezien.dat komt nog wel.Er lopen 120.000 in BC rond.
    Joran boft met al die lange treinen.
    Mex is weer beter.Hij reageert weer op motoren en dan weet je het wel.Veel plezier in het mooie Canada.Liefs.

• 29 Juli 2011 - 13:51

Froukje Dermois:

Heerlijk om de verslagen van Canada te lezen, ik wil direct wel terug. Enne, die jetlag erg vervelend maar vergeet je snel. Geniet ervan, ik wacht op de beren......doei Froukje

• 29 Juli 2011 - 21:19

@let:

BJ..bovenaan dit bericht staat 30 juni...Ik was ff "harry in de warrie" maar ik zit toch goed begrijp ik....
    Al met al een hele belevenis zo'n reis maar wat moet het geweldig zijn voor Joran.... Denk erom dat jullie de vingertjes niet verbranden bij het vuurtje stoken...;)

• 30 Juli 2011 - 03:30

Steven:

Ik vind het erg leuk om jullie verhalen te volgen en met name de V8 Spreekt me erg aan!!!!;-)
    ps 172cad is hoeveel euro???

• 30 Juli 2011 - 07:38

Wilma:

Hallo daar,

Leuk jullie verhalen te lezen. Ik las je mail want ik ben net terug van mijn vak. ( 4wk ) had nog wel wat weken vrij willen hebben, echter helaas. Ik wil jullie langs deze weg nog een goede vak. wensen en natuurlijk lekker genieten.!!!!
    Liefs Wilma

• 31 Juli 2011 - 17:44

Rithatencate:

hallo lieve joran, hoe gaat het met jou? het vliegen was zeker wel erg spannend? is het leuk om in de camper te slapen? nog een fijne vakantie en groetjes voor jullie allemaal. opa stienus en oma ritha.

• 01 Augustus 2011 - 00:34

Rob Dirksen:

Hallo allemaal,

Dat klinkt allemaal erg goed (behalve het stoeprandje dan, maar alla). Ik ben benieuwd naar jullie volgende verslag.
    Geniet er lekker van.
    Groeten, Rob.