Dinsdag 16 augustus 2011 - Reisverslag uit Banff, Canada van Bert Jaap - WaarBenJij.nu Dinsdag 16 augustus 2011 - Reisverslag uit Banff, Canada van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

Dinsdag 16 augustus 2011

Door: BJ

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

16 Augustus 2011 | Canada, Banff

Vandaag hadden we slechts een kleine 70 km voor de boeg. We konden dus een beetje uitslapen. Rond negen uur opgestaan (wederom koud met 9,4 graden) en de zaken in orde gemaakt. Met de RV naar de douches gereden. Iedereen lekker onder de douche en daarna naar de sanidump op de campground. Om 10.50 uur hebben wij de camping fris verlaten en dat geldt ook voor de RV want ook die is weer “leeg”.

De bedoeling was om de Highway 1 te verlaten en de 1A te gaan volgen. Deze B weg biedt ook weer kans op “wildlife”. We hadden een beetje pech want door wegwerkzaamheden konden we deze route pas halverwege oppikken. Op deze route geldt een maximum snelheid die varieert tussen de 30 en 60 km/p.u . Het was er niet druk dus het spotten naar potentieel wild kon beginnen op de slechts nog 35 kilometer die resteerde. Na een paar kilometer troffen we drie reeën aan in de berm. Mmmm …………reeën, die hebben we in Drenthe natuurlijk ook plenty. Toch een paar fotootjes gemaakt. Kort hierop een kleine wandeling gemaakt naar een bergmeertje waar salamanders hun habitat hebben gevonden. Dezen niet gezien maar wel hoorden we niet ver weg het gehuil van een of meerdere wolven. Zij leven met meerdere troepen in dit Nationale park (Banff). Net als de beer lieten de wolven zich niet zien vandaag.

Bijna aan het eind van de 1A stopten we nog even op een uitzichtspunt. Deze locatie gaf uitzicht over een azuur blauwe rivier (Bow River), een bosrand en een soort moeras. In de bosrand liepen 3 forse Elken/Wapitie’s. Al met al toch weer zeker de moeite waard om de B weg te nemen.

Om een uurtje of 13.00 kwamen we aan in Banff. Dit leuke, kleine dorpje bestaat voornamelijk van het toerisme en de souvenirshops met diverse meuk zijn dan ook in grote getallen aanwezig.
In Banff een paar uurtjes geslenterd en wat dingetjes gekocht. Joran wilde graag een Totempaal als aandenken aan Canada van zijn vakantiegeld kopen. Prima wat ons betrof maar dan wel eentje die ook in Canada gemaakt en is niet afkomstig uit “Made in China/Taiwan/Korea of ander kinderarbeid- intensief land. Joran kon slagen en kocht een handgeschilderd exemplaar.

Op Bannf Ave. de inwendige mens voorzien van koffie, ijsthee, appelsap en muffins. Deze muffins zijn hier dusdanig groot en zwaar dat je voor vier personen aan twee ruim voldoende hebt.

Rond 15.30 uur vertrokken uit Banff richting onze gereserveerde campground aan de Mountain Trail Road. Aldaar aangekomen werden verwezen naar onze plaats en wel nummer 836. Ook deze campground is net als gisteren lang gestrekt en zal ook wel weer een kilometer of twee lang zijn. Onze plaats lag in ieder geval bijna aan het einde van de campground. Joran wilde ook graag een stukje rijden in de RV dus hij nam het stuur over. Voor een zesjarige deed hij het helemaal nog niet zo verkeerd. Joran sturen en papa gas geven en remmen. Het concept hoog opsteken heeft Joran al aardig onder de knie. Morgen wil hij op de laatste campground weer rijden. Maar even kijken of dat daar mogelijk is.

Tja morgen de laatste campground en dan weer naar NL. Al met al is een het een hele mooie reis geweest waarin we heel erg veel hebben gezien en hebben gedaan.
De indrukken zijn overweldigend en zullen pas echt gaan inzinken als we weer thuis zijn en de foto’s en film gaan bekijken. In ieder geval een reis om nooit te vergeten.

Onze Canon EOS heeft het ook weer uistekend gedaan. We hebben een kleine 2000 foto’s gemaakt. Aan film hebben we ongeveer 2 ½ uur op schijf staan. (@Alex en Erlinda…. bedankt voor het lenen van de videocamera). Oma D. en Joran hebben ook nog foto’s gemaakt dus er zal vast een mooi fotoboek uit gaan komen.

Qua kilometers komen we ongeveer uit op 3465. Dit past dan precies in het aantal door ons beraamde kilometers van 3500 stuks. In totaal komt dat dan weer neer op zo’n dikke 700 liter brandstof (gemiddelde van 1 op 5).

De wc is 11 x gereinigd bij de diverse sanidump locaties. Toch wel het minst leuke van deze reis.

En wat ook minder leuk is natuurlijk de ster in de voorruit van de RV. Ook sneuvelde er vandaag nog een longdrink glas. Nou ja het is niet anders . Wel is het zo dat alles wat kapot is betaald moet worden. Al met al valt dat dan nog wel weer mee op een trip van 22 RV-reisdagen en een kleine 3500 kilometer.

Het verbruikte aantal Canadese Dollars en euro’s: 2 x de helft

Wat vonden we het “mooist “ :

Joran : het zien van orka’s op de Pacific Ocean
Marja : de “berensafari ”
BJ : de prachtige natuur
Oma D : de “berensafari ”

Wat vonden we “tegenvallen “ :

Joran : helemaal niets
Marja : Vancouver Island mede door het klimaat
BJ : de soms te lange reisdagen
Oma D : de zuidkant van British Columbia

Ook vandaag kunnen we onze site www.bjmejbwaarbenjij.nu niet updaten want op deze campground is geen Wi-Fi. Morgen zullen we onze laatste dagen in 1 x uploaden.

Vanavond doen we rustig aan. Zo direct nog even wildlife spotten nabij de RV. We staan tenslotte in een Nationaal park en ik (BJ ) heb al sporen genoeg gezien. We wachten nog even tot het schemer wordt en dan gaan we op pad. Wie weet spotten we nog een beer, wolf, elk, moose, cougar of bobcat.

Het is inmiddels 22.03 uur. Het spotten van wildlife is mislukt omdat we weer eens helemaal lek werden gestoken door de muggen en oma D. continue te hard praat.
Marja vond nog wel een schedel van verm. een hertachtige. Helaas zat er geen boven en/of onder kaak meer in.

Om een uurtje of negen ben ikzelf nog even alleen het bos ingetrokken (heerlijk wat een rust).
Ver kon ik in niet gaan want als de duisternis hier zijn intrede doet gaat het heel erg snel en om nu zonder zaklamp in een bos te lopen waar de beer zijn thuis heeft gevonden…nou nee….!
Na een dik half uur moest ik weer retour zonder iets te hebben gespot (m.u.v eekhoorns).
Op de terug weg vond ik wel een wildspoor. Dit een 100 tal meters gevolgd waarna ik bij een plek uitkwam waar zichtbaar een beest had gelegen. Het gras was omgeknikt in een soort ovaal. De aanwezige redelijke verse keutels verraden de rustplaats van wederom een hertachtige. Ik vermoed een Elk en geen Moose omdat de Moose echt serieus groter is dan een Elk.

Toch weer een leuke vondst althans voor mij. Hierna verder gelopen richting de campground. Nog maar net van het wildspoor af te zijn gegaan zag ik onder het “gras” iets wits glimmen. En ja hoor een bijna complete schedel van een Elk of een Moose. M.u.v. de onderkaak was de schedel compleet. Nou ja compleet……… het gewei was nergens meer te bekennen….helaas.

Hup schedel onder de arm en naar de RV. Aangezien de schedel nog nat was rook deze een beetje. Achter gebleven haar en “vleesresten” lagen hieraan ten grondslag. Morgen op de campground in Calgary alwaar we Wi-Fi hebben maar eens op Internet speuren of ik deze schedel mee mag nemen naar NL. Zo ja dan ga ik hem koken zodat de schedel helemaal weer wit, haar en vlees vrij wordt en dan krijgt deze een mooi plaatsje in de woonkamer (Marja zegt dat ik dat wel kan vergeten…. we will see!!)

Nu de foto’s uploaden, een borrel en naar bed.

Greetz,

BJ, Marja, Joran, Oma D en twee schedels