Maandag 15 augustus 2011 - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Bert Jaap - WaarBenJij.nu Maandag 15 augustus 2011 - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

Maandag 15 augustus 2011

Door: BJ

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

15 Augustus 2011 | Canada, Lake Louise

Vanochtend (09.30 uur) werden we niet al te lekker gewekt. Het was namelijk erg koud in de camper. Sinds gisteravond was het ook al niet meer gestopt met regen en we zaten natuurlijk maar op 1 km van de Columbia Icefields. Via mijn horloge de temperatuur in de camper gemeten. Die gaf na enige seconden een temperatuur aan van 9,2 graden. We hadden het vannacht ook allemaal best koud gehad.

Vanochtend dus snel in de kleren en aan de warme thee. Na het ontbijt de Highway 1 weer opgereden in de van richting Banff. Ons einddoel voor vandaag is Lake Louise en Lake Moraine.

Tussen dit einddoel en de start van deze dag liggen echter nog genoeg bezienswaardigheden.

Ik (BJ) blijf mij verwonderen over de grote van dit land. We hebben inmiddels meer dan 3000 km gereden en hebben nog maar een klein deel van Canada gezien. Het is hier echt zo enorm groot. Reisafstanden hebben hier een hele andere betekenis dan in Nederland. Je rekent hier meer in uren dan dat je naar de kilometers kijkt.

Zoals we al eerder schreven rijden we weer in de staat Alberta. Iedere staat heeft hier dan ook zijn eigen kentekenplaten. In British Columbia waren de platen wit met blauwe letters en cijfers en staat er boven de registratie: “Beautiful British Columbia”. Niets is minder waar, British Columbia is echt heel erg beautiful. Hier in de staat Alberta zijn de platen wit met rode letters en cijfers en staat er onder de registratie: “Wild rose country”. Deze tekst zal best waar zijn maar het had echt anders gemogen. Hier in Alberta (Rockie Mountain staat) is het echt meer dan beautiful. Superlatieven schieten gewoon te kort. Iedere bocht brengt hier wat bijzonders. Is het geen prachtig meer, rivier, waterval, wildlife, besneeuwde bergtoppen of combinaties hiervan dan is het wel de overweldigende rust die dit natuurschoon allemaal uitstraalt.

Ik zou hier nog steeds willen wonen. Dit land biedt zoveel mogelijkheden als het op het outdoor leven aankomt. Helaas voor mij wil Joran terug naar zijn vriendjes in de straat en Marja kan hier simpelweg niet wonen. Ook moet oma D. moet natuurlijk weer thuis worden gedropt dus ook ik zal donderdag a.s in het vliegtuig zitten.

Enfin “back on topic” ……zo’n 42 km voor Lake Louise en op 2115 meter hoogte bemerken we sneeuw naast de weg. Het blijkt verse sneeuw. De kort daarop volgende bezienswaardigheid “het Peyto Lake” wordt er alleen maar mooier door. Een kleine maar steile wandeling brengt ons naar dit uitzichtspunt dat zicht biedt over het Peyto Lake. Dit meer is wonderschoon en turkoois van kleur.
De wandeling hier naar toe is ook mooi. We lopen over een besneeuwd bergpad met diverse zomerbloemen met een laagje sneeuw.

Omstreeks 15.30 uur voegen we ons bij de plaatselijke VVV nabij Lake Louise. Bij deze VVV zitten gelijk een aantal winkeltjes, souvenirshops e.d. Ook nog een mooie buitensportzaak die we vanavond nog even aandoen.

Na het diverse folderwerk weer in de broekzak te hebben gestoken rijden we naar de campground. Voordat we hier op rijden geeft het campground-bord al aan dat het vol/complet is. Gelukkig hebben we gereserveerd en staan we nu op plaats 129. Deze camping is ook erg ruim opgezet en ziet er op het eerste oog netjes uit.
De bedoeling is dat we morgen de beide meren gaan bekijken. Dit willen we dan voor 09.00 uur doen omdat anders de toerisme hier de overhand neemt. Dus of vroeg op of misschien dat we zo direct nog gaan want na 17.00 uur is het ook rustig. Het enige wat momenteel tegen zit is het weer. Bewolkt, regenachtig en zo’n 14 graden………………..

Op papier merk je er niets van maar we zijn om 17.00 uur vertrokken naar de beide meren omdat het wolkendek boven ons open brak en de zon zich weer iets liet zien. Morgenvroeg kunnen we ook gaan maar aangezien het hier vannacht 2 graden wordt en wij vanochtend ook getuige waren van het pas laat wegtrekken van laaghangende bewolking zijn we richting Lake Louise gereden.
Vanaf onze campground slechts 4 km . Eenmaal aangekomen hebben we het prachtige meer dat bestaat uit smeltwater bekeken en uitgebreid gefotografeerd. De drukte was inderdaad afgenomen maar er stonden nog genoeg andere belangstellenden. Ook hier weer voornamelijk Aziaten die continue in de weg lopen en zeer luidruchtig zijn.
Toen het weer enigszins betrok zijn we naar Lake Moraine gereden. Dit meer ligt op zo’n 10 km van het Lake Louise. Aan het begin van de weg stond een meisje te liften (er liften hier heel veel mensen). Ze wilde graag naar Lake Moraine, zag er netjes uit, sprak Engels en Frans dus “hop on in”. Joran was zo druk met zijn Nintendo DS dat hij niet eens door had dat er iemand naast hem was komen zitten.

Aangekomen bij Lake Moraine moesten we nog 300 meter klauteren voor een mooi uitzicht. En mooi dat is het er. Lake Louise mag dan de naam hebben maar Lake Moraine is ons inziens veel mooier. Ook hier weer prachtige plaatjes kunnen schieten alleen de zon liet het een beetje afweten. En ach wat is het perfecte plaatje…..! Onderweg terug naar de camper kwamen we onze lifster weer tegen. Ik (BJ) vertelde haar dat wij terug gingen naar de campground en als ze dat wilde weer mee terug kon rijden. Dit aanbod nam ze graag aan aangezien ze ook op dezelfde campground stond. Onderweg besloten we nog even naar de buurtsuper te gaan. Voor onze liftster geen probleem en die deed ook wat boodschapjes.

Tussen Lake Moraine en de buurtsuper stonden er voor ons ineens een heleboel auto’s stil. Wij zijn er inmiddels aangewend en sturen de RV gelijk richting de lenzen van de diverse foto en filmcamera’s. Er bleken drie beren te lopen. Net toen wij aankwamen renden ze het bos in. Niet verwonderlijk want er stonden wel heel veel mensen en auto’s. Ondanks dat toch even blijven hangen en ja hoor er liet zich nog 1 van de 3 beren zien om vervolgens definitief het bos in te rennen. De teller qua beren loopt dus weer op naar 14 exemplaren.
Overal wordt overigens gewaarschuwd voor beren. Fotograferen geen enkel probleem zolang je maar in je voertuig blijft zitten. Heel veel mensen houden zich hier niet aan en beseffen duidelijk het gevaar niet maar ook niet de mogelijk consequenties dat beren geen angst meer hebben voor mensen en richting de dorpen en kleine steden trekken . Dit heeft ten tot ge volg dat ze een gevaar gaan vormen voor de mensheid en vervolgens gevangen worden. De rest laat zich raden……..

Bij de buurtsuper nog wat bier ingeslagen en Nutella voor Joran gekocht. Terug op onze plaats zien wat dat we buren hebben gekregen. Zij (Donna en Don from California volgens de kentekenplaat) reizen ook met een camper en dan eentje van het type Dutchman Star. Inderdaad zo’n joekel al la een Arriva bus met alles er op en er aan. Ook hangt er nog een gemiddelde SUV achter. Het blijft bijzonder om te zien.

We hebben de maaltijd net op (20.33 uur). De pot schafte vandaag Chili Con Carne dus voor de zekerheid en ondanks dat het 2 graden gaat worden gaan we vannacht voldoende ventileren.

Zo direct nog even de foto’s op de PC en harde schijf zetten, een borrel en dan lekker slapen.

Morgen gaan we eerst nog even naar de Outdoorwinkel in de buurt en dan richting Banff. Deze rit gaan we net als twee dagen geleden rijden via de B – weg. Het is maar een kleine tocht van zo’n 60 kilometer. Vanaf morgen dus nog effectief 2 dagen helemaal voor ons zelf in Canada. Donderdag moet de RV weer worden ingeleverd en worden we rond 12.00 uur verwacht op Calgary Airport.

Dit verslag en die van gisteren kunnen we nog niet uploaden. De campground biedt geen Wi-Fi. Morgen hopelijk wel en dan gaan ze direct online.

BJ and the Gang