Weissensee - Reisverslag uit Oberdrauburg, Oostenrijk van Bert Jaap - WaarBenJij.nu Weissensee - Reisverslag uit Oberdrauburg, Oostenrijk van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

Weissensee

Door: bjmejb

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

01 Augustus 2010 | Oostenrijk, Oberdrauburg

Vandaag waren we er vroeg bij. Het was namelijk al weer op tijd redelijk warm. Om 09.45 uur zaten we dan ook al in de auto richting de Weissensee.

De Weissensee is een meer gelegen in Karinthië aan de voet van de Gailtaler Alpen, op een hoogte van 930 meter. Aan het meer ligt de gelijknamige plaats Weissensee. De Weissensee is in Nederland onder andere bekend vanwege de Alternatieve Elfstedentocht, maar in de zomer is er zeker net zo veel vertier. Wat een mooi gebied.

Wij zijn met een moderne 4-persoons stoeltjeslift met een lengte van 1.300 m en 380 m hoogteverschil de bergen omhoog gebracht. Het dalstation is 956 m boven zeeniveau en de duur van de rit: 12 minuten. De stoeltjeslift is zelfs berekend op fietsen (we zagen boven ook veel mountainbikers). Joran vond het eerst wel even apart in de stoeltjeslift, maar het was al snel normaal.

Eenmaal boven zagen we dat je hele mooie wandelingen kon maken, alleen dit leek ons nog niet echt geschikt voor Joran. Daarom een kleine wandeling uitgezocht naar de Naggler Alm. Hier was een kleine speeltuin voor Joran, waren jonge poesjes en een soort "skihut" waar je allemaal biologisch eten en drinken kon krijgen. Dat wat we besteld hadden smaakte heel erg goed. Op een gegeven moment moest Joran naar het toilet...brrrrr... het was alsof we ver terug waren in de tijd. Een wc of liever gezegd een "poepdoos" en dan wel een hele grote. Er was een gewone wc bril aanwezig, maar daaronder stond een doos op ong. 4 meter diepte met de afmeting van 3 x 3 meter die alles op moest vangen. Ik kan je zeggen dat het er niet echt fris rook.... Maar uiteindelijk bleek het wel geschikt voor het doel en daar gaat het natuurlijk om. Wat zijn we tegenwoordig eigenlijk maar gewend aan luxe....

Na een tijdje zijn we weer terug gewandeld naar de stoeltjeslift en hebben we de daltocht gemaakt.

Hierna zijn we richting de Presseger See gereden. Via hele mooi bergwegen / binnendoorwegen zijn we daar aangekomen. En....wat was het daar druk...zeg maar gerust erg toeristisch en dat is iets wat wij juist deze vakantie proberen te ontlopen. Maar goed. We zijn toch even bij het meer geweest en Joran heeft er gezwommen. Langer als een uurtje hebben we het er niet vol gehouden, dus toen zijn we weer richting de camping gereden.

Joran heeft onderweg even flink gedut en bij de camping moesten we hem wakker maken. Op de camping hebben we eerst een softijsje genomen en BJ een lekker koud biertje, want het is nog steeds erg warm (30 graden). En daarna natuurlijk een lekkere duik in het zwembad al was het wel drukker als anders aangezien de locals vandaag ook vrij hadden natuurlijk.

Na het zwemmen hebben we een lekker hapje bij de tent gegeten (rijst met een kipprutje en salade).

Kortom weer een hele geslaagde dag!