5 graden en zelfs sneeuw! - Reisverslag uit Oberdrauburg, Oostenrijk van Bert Jaap - WaarBenJij.nu 5 graden en zelfs sneeuw! - Reisverslag uit Oberdrauburg, Oostenrijk van Bert Jaap - WaarBenJij.nu

5 graden en zelfs sneeuw!

Door: bjmejb

Blijf op de hoogte en volg Bert Jaap

27 Juli 2010 | Oostenrijk, Oberdrauburg

schrik niet, niet op de camping hoor, maar.....bij de Großglockner.....
Vandaag dus toch maar naar de Großglockner gegaan. Rond 10.45 uur zijn we vertrokken vanaf de camping. Via hele mooie bergwegen zijn we rond 11.45 uur bij het tolwegengebied rondom de Großglockner aangekomen.

Na 26 euro te hebben betaald mochten we het gebied binnen rijden. Wat een prachtig gebied. Je ziet veel natuurschoon (watervallen, bergmeren, bergen, sneeuw enz.).

De Großglockner is met een hoogte van 3798 meter de hoogste berg van Oostenrijk, gelegen in de Hohe Tauern. Hier ontspringt ook de Pasterze-gletsjer.

De berg is onder andere bereikbaar via de Großglockner Hochalpenstraße, die vanaf Zell am See via Bruck richting Heiligenblut loopt. De Großglockner Hochalpenstraße is een 47,8 kilometer lange tolweg met veel (genummerde) bochten. De route wordt door veel motorrijders verreden (werden wij wel een beetje jaloers van...) .Wij zijn vanaf Heiligenblut binnen gereden.

Vanaf de Hochalpenstraße zijn diverse bergtoppen te zien die behoren bij de Großglocknergroep:

* Großglockner 3798 m
* Sonnenwelleck 3261 m
* Johannisberg 3460 m
* Fuscherkarkopf 3331 m
* Hohe Dock 3348 m
* Großes Wiesbachhorn 3564 m
* Hoher Tenn 3368 m

Vandaag zijn we ook naar de Pasterze geweest. De Pasterze is met zijn 9 km lengte de grootste gletsjer van Oostenrijk. Hij bevindt zich aan de voet van de Großglockner in het Mölltall (Pasterzenboden). Sinds 1856 is de 30 km² grote ijsmassa voor de helft afgenomen.

De gletsjer is bereikbaar vanaf de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe.

Boven de gletsjer is op 3463 m hoogte de Johannisberg te zien, één van de bergtoppen van de Großglocknergroep. Er naast ligt de Sonnenwelleck 3261 m en de hoogste top, de Großglockner 3798 m.

De gletsjerbodem is per trap of lift te bereiken. Het lopen over de gletsjer met zijn vele spleten is een unieke ervaring. Wij zijn met de lift naar beneden en omhoog gegaan. Wel hebben we een gedeelte van de trappen naar de gletsjerbodem afgelopen. Helaas was het met Joran niet te doen om helemaal naar de bodem te lopen. Wel hebben we een heel goed zicht gehad en heel veel wind (ijskoude wind) gevoeld, want het was namelijk maar 5 graden daar.
We hebben veel foto's kunnen maken, dus er zal vast een leuke bij zitten.

Ik was blij dat ik extra kleding in de auto had gedaan, want gekleed in een t-shirt, trui en windstopper had ik geen last van de kou. Joran gekleed in een t-shirt, trui, jas en vervolgens nog een vest had er gelukkig ook geen last van...alleen wilde hij de volgende keer wel graag zijn handschoenen mee. En BJ....die heeft nooit last van de kou, maar die heeft het ook te druk gehad om het koud te krijgen, want die heeft het te druk gehad om de berg te beklimmen (buiten de paden om....).

Tijdens de tocht over de Großglockner Hochalpenstraße zijn we op verschillende punten gestopt. Bij een waterval en natuurlijk om even echt sneeuw te voelen. Toch wel raar zo in hartje zomer en als je dan bedenkt dat ook dit er over een paar jaar waarschijnlijk niet meer is. De laatste jaren is er door de klimaatwisseling namelijk al veel sneeuw en ijs verdwenen hier.....

Alles heeft toch veel indruk op ons allemaal gemaakt. Op de weg terug waren we allemaal moe en heeft Joran lekker 45 min. liggen slapen. Bij de Holtkamper hebben we pannenkoeken gebakken en dat ging er wel in.

Joran ligt in ieder geval al lekker te slapen en wij gaan er vanavond ook vroeg in....., want door de wind en alle belevenissen zijn we zo rozig als ik weet niet wat.

• 28 Juli 2010 - 16:18

Erika:

Nou dat ziet er inderdaad een beetje frisjes uit. Mooie plaoties heur.
    Mocht je nog een pilsje drinken, zou je dan een paar bierdopjes mee kunnen nemen? Namens de jongste telg van de Warringa's alvast bedankt.
    Veel plezier nog!

Groet'n uut Emm'n.

• 28 Juli 2010 - 19:38

Alex:

Hee luitjes, het ziet er mooi uit daar in oosterlijk. Leuke foto's. Hier gaat het ook goed alleen wat minder weer, regen enzo. Deze week weer gewerkt pfff. Gisteren de grasmat ff gedaan. Het ziet er weer netjes uit. De vloedgolf uit jullie zwembad heeft geen zichtbare schade aangericht. Gtz

• 30 Juli 2010 - 20:03

Dik:

Gaaf was dit he.... We hebben nog een hoop mooie foto's waaronder bergklim foto's van BJ.